PLÁNOVANIE RODINY, TEHOTENSTVA, VÝŽIVA MATKY A DIEŤAŤA

Tehotenstvo je zvláštnym a neopakovateľným obdobím v živote každej ženy. Je to obdobie plné radosti pre budúcu mamičku a jej okolie a zároveň čas plný prekvapení zo zmien, ktoré nastávajú. Postupujme ale pekne krôčik po krôčiku.

PLÁNOVANIE TEHOTENSTVA Ak so svojím partnerom dospejete k rozhodnutiu mať rodinu, je dobré začať prípravy zdravou životosprávou, ktorá zahŕňa:

• dostatočný spánok
• rozmanitú stravu - dôležitý je zdravý jedálny lístok, striedajte jednotlivé druhy kvalitných potravín a dbajte na dostatočný príjem živín. Ako doplnok výživy môžete užívať vitamíny pre tehotné s obsahom kyseliny listovej v dennej dávke 0,8-1 mg, ktoré keď sa užívajú pred tehotenstvom a počas prvých troch mesiacov tehotenstva, významne znižujú riziko rázštepovej chyby plodu. Z kombinovaných prípravkov si môžete vybrať napr. CALIBRUM babyplan, GS Mamavit Prefolin + DHA, ktoré sú určené pre obdobie plánovania a prvý trimester tehotenstva
•vylúčte nikotín, drogy a alkohol a vyhýbajte sa miestam s rizikovým prostredím
• ak užívate trvalo nejaké lieky alebo ste liečená s chronickým ochorením, poraďte sa ohľadom tehotenstva so svojím ošetrujúcim lekárom, ktorý eventuálne upraví Vašu liečbu
•ak sa vo Vašej alebo partnerovej rodine vyskytuje závažné ochorenie alebo vývojová chyba, dohodnite si konzultáciu s genetikom. TEHOTENSTVO Tehotenstvo sa počíta od prvého dňa poslednej menštruácie, nie od termínu oplodnenia a trvá 40 týždňov. Každú mamičku určite zaujíma, ako jej dieťatko vyzerá už počas jeho vývoja v brušku. Na weboch pre tehuľky nájdete opis vývoja dieťatka s originálnymi obrázkami už od samotného oplodnenia a ďalej týždeň po týždni až k pôrodu. Ďalšou obľúbenou možnosťou je 3D/4D ultrazvuk, kedy optimálne zobrazenie plodu je medzi 22. až 26. týždňom tehotenstva. V týchto týždňoch získate najkrajšie obrázky Vášho bábätka so zameraním hlavne na oblasť tváre. Vyšetrenie je pre plod aj matku podľa doterajších poznatkov bezpečné,emisia energiou počas 3D/4D zobrazenia vyšetrenia nie je vyššia ako počas klasického 2D ultrazvukového vyšetrenia. VÝŽIVA V TEHOTENSTVE V tehotenstve potrebujete vyváženú a pestrú stravu. Zjednodušene možno povedať, že by ste mali jesť od všetkého trochu.
•Mäso, ryby, vajcia Organizmus v tehotenstve potrebuje asi o 25 % viac bielkovín, ktoré sú dôležité pre tvorbu tkanív. Mäso by malo byť chudé a dobre tepelne spracované. Vhodné je hovädzie, teľacie, hydina, losos alebo treska.
•Mliečne výrobky V staršom čísle nášho časopisu sme upozorňovali na zvýšenú potrebu vápnika, ktorá v tehotenstve stúpa až na 1500 mg. K jeho doplneniu konzumujte mlieko a kyslé mliečne výrobky. Vápnik sa lepšie vstrebáva v kyslom prostredí, preto je vhodné do stravy zaradiť ovocné šťavy, kapustu a bylinkové čaje.
•Ovocie a zelenina Ovocie a zelenina nesmú chýbať na vašom dennom jedálničku a tiež Vám pomôžu proti zápche, ktorá často tehotenstvo sprevádza. Ovocie jedzte hneď po umytí a zeleninu varte krátko v pare. Mgr. Mačingová odporúča odstrániť pesticídy a iné agrochemikálie týmto spôsobom: Do studenej vody pridajte jednu lyžicu citrónovej šťavy a olivového oleja. Vložte očistenú zeleninu, ale neprekrývajte ju. Na miernom ohni nechajte zahriať na telesnú teplotu, odstavte a nechajte asi 20 minút lúhovať. Potom vodu scedíme a zeleninu použite k príprave receptov.
•Chlieb, obilniny a strukoviny Tieto potraviny dodávajú uhľohydráty, potrebné pre správny vývoj dieťatka. Odporúčame celozrnný alebo čierny chlieb, zemiaky varené v pare v šupke, celozrnnú ryžu a cestoviny, pohánku, šošovicu, fazuľu alebo hrach.
•Pitný režim Dbajte nielen na dostatočný príjem tekutín, ale aj na ich kvalitu. Pite priebežne najmenej 1,5 l denne. Príjem tekutín je potrebný nielen k odstráneniu škodlivín, ale pôsobí aj proti infekcii močových ciest, ktorá sa v tehotenstve objavuje. Ideálna je voda, obmedzte minerálky s vysokým obsahom sodíka, sladené nápoje a kávu. Mamičky si väčšinou pochvaľujú, že v tehotenstve na kávu a čierny čaj nemajú vôbec chuť. V mojom tehotenstve to rozhodne platilo, ak však nemôžete káve odolať, doprajte si nanajvýš dve šálky denne a ďalej voľte kávu bez kofeínu alebo z jačmeňa. V lekárni máme širokú ponuku nápojov pre tehuľky, napr. čaje LEROS Baby Čaj pre tehotné ženy, granulované nápoje, napr. HIPP instantný nápoj pre tehotné alebo sušený mliečny nápoj Gravimilk s vanilkovou alebo čokoládovou príchuťou. Spestria váš pitný režim, posilnia organizmus a navyše Vám dodajú potrebné vitamíny a minerály.
•Multivitamíny s minerálmi Každá mamička sa snaží urobiť maximum pre zdravie svojho bábätka. Ak chcete mať istotu, že svojmu dieťatku odovzdávate všetko, čo potrebuje, môžete siahnuť napríklad po prípravku GS Mamavit, ktorý má kompletné a vyvážené zloženie vitamínov a minerálov pre obdobie tehotenstva i dojčenia. OPTIMÁLNY VÁHOVÝ PRÍRASTOK V tehotenstve pribrať musíte. Teraz nie je vhodná chvíľa na to, aby ste sa obávali o svoju postavu. Pod srdcom nosíte nový život, pripravujete sa na dojčenie, takže na diéty môžete zabudnúť. V bežnom tehotenstve (pokiaľ nie ste napr. diabetička alebo nečakáte dvojčatá) by sa mal váhový prírastok pohybovať medzi 8 – 12 kg. Ak ste boli pred tehotenstvom chudá, môže byť prírastok hmotnosti vyšší, ak ste mali pár kilogramov navyše, mal by byť nižší. Hmotnosť je potrebné sledovať od začiatku tehotenstva, k lepšej orientácii vám pomôže naša tabuľka.
Čo keď priberiete menej?
Riskujete, že sa bábätko narodí predčasne a s nízkou pôrodnou váhou. V prípade nedostatku vápnika, železa alebo jódu v strave môžu nastať funkčné poruchy.
Čo keď priberiete príliš?
Ak priberáte príliš, znamená to, že je Vaša strava veľa výdatná. Je čas preorientovať sa na zdravú výživu, aby ste sa vyhli problémom s dychom, pohybom, kŕčovými žilami a pod.
Obmedzte maškrtenie medzi jednotlivými jedlami, vyberajte mliečne výrobky, ovocie a zeleninu. PRÍJEM ENERGIE V TEHOTENSTVE Príjem energie zvyšujte postupne. Prvé 2 týždne o 500 až 600 kJ denne (napríklad 1 kus celozrnného pečiva, 0,5 l mlieka alebo 1 kus ovocia). Po dvoch týždňoch zvýšte o ďalších 500 až 600 kJ. Takto môžete postupovať stále, s prechodom do 2. trimestra nemusíte zvýšiť hneď o odporúčaných 1 200 kJ, ale pokračujte ďalej po 500 kJ krokoch. Na konci 5. mesiaca by mal byť príjem energie 9 000 kJ. Budúca mamička by sa mala každý týždeň doma vážiť a číslo na váhe ju informuje, či je potrebné pridávanie energie mierne spomaliť. V 2. a 3. trimestri by mal byť energetický príjem medzi 9 000 – 11 000 kJ. ZHRNUTIE
•Upravte svoje stravovacie návyky.
•Jedzte 5x až 7x denne menšie porcie a na jedlo si vyhraďte dostatok času.
• Jedzte veľa bielkovín, sacharidov s nižším glykemickým indexom, menej tukov (ako ideálny tuk sa odporúča jedna lyžica olivového oleja v zeleninovom šaláte). Obmedzenie v príjme tukov neplatí pre tučné morské ryby, ktoré by ste mali zaradiť do jedálneho lístka 2x týždenne.
• Vyhýbajte sa soleným, tučným, údeným, príliš koreneným a sladkým jedlám, obmedzte tavené syry a kvôli nebezpečenstvu nákazy listériou radšej vynechajte syry plesňové.
•Dbajte na zvýšený príjem čerstvého ovocia a zeleniny.
•Nejedzte za dvoch.
•Neslaďte si čaj, kávu, prípadne použite med alebo hroznový cukor.
•Dodržujte pitný režim.
•Majte vždy po ruke malú desiatu - jablko, reďkovky, jogurt a pod.
• Cvičte - úplne stačí ľahké cvičenie, prechádzky na čerstvom vzduchu, plávanie. Cvičenie udržuje fyzickú výkonnosť a hmotnosť, potláča hlad a chuť na sladké. Pomáha udržiavať psychickú pohodu.
• Snažte sa prežiť krásne tehotenstvo bez stresu, čo najplnšie a najkvalitnejšie. Udržať si prijateľnú váhu je dôležité aj pre Vašu psychiku. Príliš veľká nadváha je po pôrode stresujúca a môže brániť plnohodnotnej radosti z bábätka. NA ZÁVER Či už sa stanete mamičkou prvýkrát, druhýkrát alebo tretíkrát, opäť pôjde o okamih, ktorý nemožno opísať slovami. Ak sa rodičmi stanete prvýkrát, užite si posledné dni v dvojici v pokoji a tešte sa na novú životnú úlohu, ktorá Vás čaká. Ak očakávate narodenie svojho už ďalšieho bábätka, znovu preberte so staršími deťmi, čo sa pre nich zmení alebo nezmení s príchodom novorodeniatka. Malých súrodencov určite poteší nečakaný darček, ktorý im bábätko z bruška prinesie. A ako ste na tom milé čitateľky Vy? Bolo Vaše tehotenstvo nádherným obdobím alebo ste ho prečkali v nevoľnostiach? Líšilo sa Vaše prvé tehotenstvo od ďalších? Ako ste prežívali tehotenstvo dcéry, nevesty? Neváhajte a diskutujte s ostatnými na našom novom webe aktivneozdravi.cz. Tešíme sa na Vaše príspevky!

Lucie Pavlisková

späť


Free web templates presented by QARTIN – Our tip: Webdesign, Webhosting